Δυτική Εσωτερική Παράδοση

Το Αστρικό Τρίγωνο, (Νετζά-Χοντ-Γεσούντ)

Συνεχίζουμε την μελέτη του Δέντρου της Ζωής μέσα από την τριάδα των Σεφιρόθ Νετζά, Χοντ, Γεσούντ, που μας οδηγεί από τους τόπους του Πνεύματος και της Ψυχής στο θαυμαστό κόσμο των δυνάμεων και των μορφών του υλικού κόσμου.

Στο άρθρο «Η Μυστηριακή Καββάλα και το Σύστημά της» προσεγγίσαμε τον 'Aνθρωπο και το Σύμπαν μέσα από το Δέντρο της Ζωής, το θεμελιώδες ιερόγλυφο της Καββαλιστικής Φιλοσοφίας. Ακολουθήσαμε μια πορεία μέσα από τα Σεφιρόθ, οι οποίες συνυπάρχουν και αλληλεπιδρούν αρμονικά επάνω στο Δέντρο.

Αυτές οι Σφαίρες ύπαρξης απεικονίζουν τον 'Aνθρωπο και το Σύμπαν, τα περιεχόμενα και ταυτόχρονα τα βασικά στάδια της εξέλιξής τους όπου σύμφωνα με την Καββαλιστική Φιλοσοφία, 'Aνθρωπος και Σύμπαν αποτελούν εξελισσόμενες οντότητες, που συνυπάρχουν και αλληλεπιδρούν ως ενιαία ύπαρξη.

Συνιστούν επίσης επίπεδα συνείδησης, που κάθε ύπαρξη -μικρή ή μεγάλη, ατομική ή ομαδική, μικροκοσμική ή μακροκοσμική– πασχίζει να κατακτήσει, κατά την ανοδική πορεία της επάνω στο Δέντρο της Ζωής, μια πορεία εξέλιξης και τελειοποίησης.

Σε αυτή την πορεία εξέλιξης η Σεφίρα Τίφαρετ αποτελεί το κεντρικό σημείο. Είναι η «Καρδιά» και ο «Ήλιος» που δίνει Ζωή και συντηρεί όλα τα δημιουργήματα, εκδηλώνεται στην καρδιά των έμβιων όντων και στον ήλιο των πλανητικών συστημάτων. Το Τίφαρετ επισκιάζει τα Νετζά, Χοντ, Γεσούντ όπως ο Ανώτερος Εαυτός δηλ. η Ψυχή, επισκιάζει και φωτίζει τον Κατώτερο Εαυτό δηλ. την Προσωπικότητα.

Μέσα από το Νετζά η δύναμη της «Μίας Ζωής» του Τίφαρετ διασπάται σε ένα πλήθος δυνάμεων, που εκδηλώνονται στη φύση μέσα από πολλές ζωές. Οι δυνάμεις συνεχίζουν την δράση τους στο Χοντ, μορφοποιημένες πλέον και περιορισμένες, χωρίς την αρχική ρευστότητα και κινητικότητά τους. Επομένως, οι Σφαίρες Νετζά-Χοντ συνθέτουν ένα δίπολο δύναμης-μορφής, υπεύθυνο για την δημιουργία κάθε ζωντανής μορφής ύπαρξης. Το ζεύγος αυτό εξισορροπείται από τη Σεφίρα Γεσούντ, με την οποία δημιουργεί τριάδα. Τα τρία Σεφιρόθ αλληλεπιδρούν και λειτουργούν ως αδιαίρετο σύνολο μεταξύ τους, αλλά και σε σχέση με τα υπόλοιπα Σεφιρόθ του Δέντρου.

Μέσα στο Σύμπαν ή Μακρόκοσμο αποτελούν τρία επίπεδα ή στάδια, σε μια πορεία σταθεροποίησης και αποκρυστάλλωσης των δυνάμεων σε μορφές. Οι δυνάμεις στο Νετζά κινούνται σχετικά ελεύθερα, έχουν ρευστή μορφή και διαρκώς μεταβάλλονται. Στο Χοντ περιορίζονται μέσα σε συγκεκριμένες μορφές σκέψης, τις σκεπτομορφές όπου σταθεροποιούνται και αποκτούν οριστική μορφή, λεπτής όμως φύσης. Στο Γεσούντ διαμορφώνονται οι κατάλληλες αιθερικές μορφές, πριν τον τελικό σχηματισμό των σταθερών υλικών μορφών του Μαλκούτ.

Στον 'Aνθρωπο Μικροκσμικά, το Νετζά αντιπροσωπεύει την συγκινησιακή του φύση, το Χοντ την διάνοιά του, ενώ το Γεσούντ το ένστικτο και το υποσυνείδητό του. Στο Νετζά έχουν την βάση τους τα συναισθήματα, στο Χοντ οι σκέψεις και οι λογικές διεργασίες που συνδέονται με τον οργανωμένο, ορθολογικό-αναλυτικό νου μας, που έχει την τάση να κατασκευάζει λογικά «οικοδομήματα», ενώ το Γεσούντ αποτελεί ένα θησαυροφυλάκιο εικόνων, που περιλαμβάνει όλα τα αρχαία και ξεχασμένα πράγματα, συσσωρευμένα από την παιδική ηλικία της ψυχής.

 

Νετζά ή Νετζάχ

Είναι η έβδομη Σεφίρα του Δέντρου της Ζωής, που βρίσκεται στη βάση της «Στήλης του Ελέους ή Στήλης της Δύναμης» και αποτελεί αντανάκλαση της Ουράνιας Σεφίρα Χόχμα σε ένα χαμηλότερο επίπεδο του Δέντρου. Το όνομα Νετζά, σημαίνει «Νίκη», όμως κάποιες φορές η Σεφίρα αυτή αποκαλείται και Θρίαμβος ή Αιωνιότητα.

Η αρμονία και η ομορφιά των πνευματικών πεδίων ύπαρξης διοχετεύονται στον κόσμο μας μέσα από τις δυνάμεις αυτής της Σφαίρας, που ωθούν κάθε ύπαρξη σε ανοδική εξελικτική πορεία, προς την πνευματική τελείωση.

Αναφερόμαστε στο πλήθος των δημιουργικών δυνάμεων της Ζωής, που εκδηλώνονται μέσα από τις δραστηριότητες του ανθρώπου, της φύσης και ολόκληρου του Σύμπαντος. Πρόκειται για δυνάμεις ρευστές, άμορφες, διαρκώς μεταβαλλόμενες, στις οποίες οφείλεται η ποικιλία των εκδηλώσεων της Ζωής και η πολυμορφία της φύσης.

Μέσα από αυτή την Σφαίρα ο άνθρωπος δέχεται τις ανώτερες ουράνιες επιδράσεις, δέχεται ένα θείο Φως που τον ωθεί να αντιλαμβάνεται την παρουσία της θεότητας σε κάθε του βήμα, καθώς το Νετζά αποτελεί μια Σφαίρα άμεσης γνώσης και εμπειρίας, μέσω βαθύτερης «συναίσθησης», πέρα από κάθε διανοητική διαδικασία.

Οι δυνάμεις του Νετζά κινητοποιούν τον άνθρωπο, καθώς θέτουν σε λειτουργία τις δημιουργικές ιδιότητες της Ψυχής του. Μέσα από την επίδρασή του ο άνθρωπος βιώνει εκείνη την βαθιά συγκίνηση που λειτουργεί ως κινητήριος δύναμη και του προσφέρει ώθηση για δράση και δημιουργία.

Είναι η Σφαίρα της πνευματικής έφεσης και της δημιουργικής φαντασίας, μέσα από τα οποία αγγίζουμε την λαμπρότητα της Ψυχής, αντλούμε Φως και Πνευματικότητα από τους ανώτερους κόσμους και δημιουργούμε έργα ανώτερης ομορφιάς.

Μέσα από αυτές τις επιρροές ανθεί κάθε μορφή τέχνης ή εφεύρεσης, άλλα και κάθε δημιουργική, εποικοδομητική δραστηριότητα, γενικότερα. Το Νετζά είναι η Σφαίρα της Τέχνης, που προσφέρει φτερά και οράματα στην ανθρωπότητα και την προσανατολίζει σε νέες μορφές και ιδέες.

Η κυκλοφορία των δυνάμεων του Νετζά εξαπλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο, ανοίγοντας τα ενεργειακά κανάλια σύνδεσης και αλληλεπίδρασης ανάμεσα στις διάφορες μορφές ύπαρξης. Μέσα από την Σφαίρα της δημιουργικής φαντασίας μπορούμε να εισχωρήσουμε ακόμα και σε άλλα είδη ύπαρξης, διαφορετικά από τα δικά μας και να έχουμε επαφές με τις δυνάμεις της φύσης.

Όλα αυτά έχουν να κάνουν με την λειτουργία της πολικότητας, που εκδηλώνεται σε αυτή την Σφαίρα. Η πολικότητα εκφράζει την ανταλλαγή του ενεργειακού δυναμικού, την κυκλοφορία της ενέργειας και την επακόλουθη αλληλεπίδραση που αναπτύσσεται ανάμεσα στις υπάρξεις. Μέσα από την Ανιδιοτέλεια, την μεγαλύτερη αρετή του Νετζά, εξισορροπούνται οι διαφορετικότητες και οι αντιθέσεις· τότε ανοίγει ο δρόμος προς την ισορροπημένη πολικότητα.

Υπό το Φως και την αρμονία του Τίφαρετ, στο Νετζά εκδηλώνεται ο ουσιαστικός Έρωτας· αποτελεί δημιουργική δύναμη ώθησης και συνοχής μέσα στο Σύμπαν, που διευρύνει, ενώ ταυτόχρονα συνδέει το ένα πράγμα με το άλλο σε ισορροπία. Στον άνθρωπο αποτελεί μια πνευματική ποιότητα, που οδηγεί σε ουσιαστικές σχέσεις συνειδησιακής ταύτισης-επικοινωνίας, δημιουργικότητας και συντροφικότητας, χωρίς να περιορίζεται σε αυτήν καθεαυτή την ερωτική έλξη των φύλλων, όπως συνήθως πιστεύεται.

Ο ουσιαστικός Έρωτας εξυψώνει τον άνθρωπο, οδηγώντας τον σε ποιοτική άνοδο και απελευθέρωση από δεσμά, σε μια θεία ένωση με την Ψυχή. Αυτό το μήνυμα μας μεταφέρει άλλωστε και η μαγική αρχετυπική εικόνα που συνδέεται με το Νετζά· η εικόνα μιας όμορφης γυμνής γυναίκας-θεάς, που αποτελεί κάτι πολύ περισσότερο από ένα αντικείμενο ερωτισμού, καθώς συμβολίζει τον Έρωτα σε μια υψηλή, λεπτοφυή, Κοσμική έκφρασή του.

Σύμφωνα με την Καββαλιστική Φιλοσοφία, κυρίαρχη μορφή στο Νετζά είναι η θεά Αφροδίτη, η θεά του Έρωτα, η οποία προσδίδει στη συγκεκριμένη Σεφίρα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η Αφροδίτη είναι η Κυρία της Αγάπης και του Κάλλους, που έχει τη δύναμη να χαρίζει την ομορφιά και τη γοητεία της στους άλλους. Επακόλουθο είναι ότι οι θεοί και η ποιότητα του Νετζά σχετίζονται με την Αγάπη, τη Νίκη και τη συγκομιδή. Λέγεται, μάλιστα, ότι οι δυνάμεις του Νετζά εκδηλώνονται στο φυσικό μας κόσμο μέσω του πλανήτη Αφροδίτη, το εγκόσμιο κέντρο του Νετζά.

Αμέσως αντιλαμβανόμαστε ότι οι δυνάμεις αυτές, όταν προσανατολίζονται προς τα ανώτερα επίπεδα της Ψυχής, επιφέρουν τέλεια ισορροπία τόσο στον άνθρωπο όσο και στη Ζωή ευρύτερα, προκαλώντας απόλαυση, χαρά, έκσταση και πληρότητα ή εκείνη την υψηλότερη πνευματική εμπειρία που αποκαλείται «Όραμα της Θριαμβευτικής Ομορφιάς».

Πρόκειται για ένα Όραμα που μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την νίκη που προσφέρει η συγκεκριμένη Σεφίρα, μια νίκη που οδηγεί σε υπέρβαση και υπερπήδηση των δυσκολιών της Ζωής, κάθε σκοταδιού και πραγματώνεται μέσα από σταθερότητα προσπάθειας και ανδρείας. «Σταθερότητα» και «Ανδρεία» είναι οι δύο βασικοί τίτλοι που αποδίδονται στο Νετζά. Είναι μια νίκη που προσφέρει ολοκλήρωση, επιφέρει ισορροπία δύναμης-μορφής και οδηγεί την ύπαρξη σε τελειοποίηση.

Η νίκη και η δύναμη, ο έρωτας και η ομορφιά, που συνδυάζει το Νετζά, μας παραπέμπουν στο μύθο που συσχετίζει την θεά Αφροδίτη με το θεό 'Aρη. Όλα αυτά αποτυπώνονται στον πλούσιο συμβολισμό του Νετζά, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τα σημαντικά σύμβολα του Ρόδου, της Ζώνης και της Λυχνίας.

Το Ρόδο είναι το λουλούδι της Αφροδίτης, το τέλειο άνθος μιας απέραντης ομορφιάς. Αυτό το Ρόδο έχει στο κέντρο του μια «Χρυσή Καρδιά», αποτελεί Κοσμικό Πρότυπο και ονομάζεται Μυστηριακό Ρόδο (Rosa Mystika). Η Ζώνη και η Λυχνία, σύμφωνα με την Καββαλιστική Φιλοσοφία, αποτελούν εφόδια-όπλα του ανθρώπου στον αγώνα του για επιτεύξεις. Η Ζώνη περιζώνει τον αγωνιζόμενο άνθρωπο την στιγμή της δράσης του, ενώ η Λυχνία συνδέεται με την πνευματική του φώτιση αλλά και με το δυναμικό στοιχείο της Φωτιάς, που ανήκει στη Σφαίρα αυτή.

Ένα ζωντανό του σύμβολο μπορούμε να παρατηρήσουμε και στον πρωινό ουρανό ή στην αρχή του δειλινού, όταν ο Αυγερινός ή ο Αποσπερίτης, αναλόγως την εποχή, αποτυπώνεται στον ουράνιο θόλο και λάμπει ως Αφροδίτη, πλανήτης που ανήκει στο Νετζά.

Πολλοί μυθολογικοί θεοί, πέρα από την θεά Αφροδίτη, καθώς και εξέχουσες μορφές όλων των λαών βρίσκουν την αντιστοιχία τους στη Σεφίρα αυτή. Ενδεικτικά αναφέρουμε την ρωμαϊκή θεά Βένους, την ινδουιστική Μπαθάνι, την αιγυπτιακή ΄Αθωρ και την ασσυριακή Ιστάρ.

Μια άλλη μυθολογική μορφή, που συνδέεται με τις δυνάμεις της έβδομης Σεφίρα, είναι και ο Ορφέας. Η λύρα του με τις επτά χορδές, αριθμός που παραπέμπει στο Νετζά, έχει την ιδιότητα να επιφέρει γαλήνη, αρμονία και εξισορροπητική δράση στα έμβια όντα και στη φύση γενικότερα.

Τέλος στο Νετζά, όπως εξάλλου και σε κάθε άλλη Σεφίρα, ενεργοποιείται μια όψη του Θεού, ένας Αρχάγγελος και ένα Τάγμα Αγγέλων. Το όνομα του Θεού είναι Γιεχοβά Τζαμπαόθ, που σημαίνει ο «Κύριος των Δυνάμεων». Αρχάγγελος είναι ο Χανιήλ· μέσω αυτού μπορεί να επιτευχθεί αφενός μια βαθιά συνειδητοποίηση της αρμονίας και της ομορφιάς, αφετέρου μια πλατιά γνώση των σχέσεων ανάμεσα σε όλα τα πράγματα. Το Τάγμα των Αγγέλων είναι οι Ελοχίμ ή Ελοΐμ, που σημαίνει «Θεοί»· πρόκειται για τους «κυβερνήτες» της φύσης, τις δυνάμεις της δημιουργίας που συμμετέχουν στην ανοικοδόμηση της Ζωής.

 

Χοντ

Η όγδοη Σεφίρα του Δέντρου της Ζωής ονομάζεται Χοντ, που σημαίνει «Δόξα», ενώ άλλοτε αποκαλείται και «Λαμπρότητα». Την συναντάμε απέναντι από το Νετζά, στη βάση της «Στήλης της Αυστηρότητας ή Στήλης της Μορφής» και αποτελεί αντανάκλαση της Ουράνιας Σεφίρα Μπίνα στα χαμηλότερα επίπεδα του Δέντρου.

Το Χοντ συνδέεται με την λειτουργία του νου και την δημιουργία μορφών. Σε αυτή την Σεφίρα ενεργοποιείται ο μηχανισμός του Νου, που δημιουργεί μορφές σκέψης σε ένα λεπτοφυές επίπεδο, πέρα από την δυνατότητα αντίληψης των πέντε αισθήσεών μας. Μέσα από αυτές τις μορφές εκδηλώνονται οι δυνάμεις του Νετζά.

Κάθε άνθρωπος είναι δημιουργός μορφών σκέψης στον λεπτοφυή κόσμο του νου. Όμως ο νους δεν αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο του ανθρώπου. Η Εσωτερική Φιλοσοφία μιλάει για το νου σε ευρύτερες διαστάσεις όπως ομαδικός νους, πλανητικός νους, συμπαντικός νους κ.λπ. πράγμα που σημαίνει ότι ο μηχανισμός του νου αποτελεί μια λειτουργία που υπερβαίνει την ανθρώπινη ύπαρξη, με τον περιορισμένο τρόπο που την γνωρίζουμε.

Αμέσως αντιλαμβανόμαστε ότι ο νους έχει την δυνατότητα να επεκτείνεται σε επικράτειες ανώτερης ομορφιάς και πνευματικότητας, δημιουργώντας μορφές σκέψης που μπορούν να λειτουργήσουν ως εστιακά σημεία φωτός και δύναμης μέσα στον κόσμο μας. Μορφές που μπορούν να δώσουν φτερά στην ανθρώπινη ύπαρξη, να αποτελέσουν μέσο εξύψωσης και απελευθέρωσης από υλικά δεσμά και να προσφέρουν εξελικτική ώθηση και σχέδια για έναν καλύτερο κόσμο.

Όλα αυτά δικαιολογούν το λόγο που το Χοντ θεωρείται η κατεξοχήν Σφαίρα της τελετουργικής μαγείας. Η μαγεία, στην εξυψωμένη-φωτεινή έκφρασή της, εξυπηρετεί την εξελικτική προσπάθεια της ανθρωπότητας· είναι μια συστηματική διαδικασία καθημερινής μετουσίωσης και αναβάθμισης του Εαυτού και του Κόσμου, μέσα από το χτίσιμο ιδανικών. Για το σκοπό αυτό η ανώτερη μαγεία δομεί εικόνες και μορφές, χτίζει ζωντανά οράματα εμψυχωμένα από τις δυνάμεις της έμπνευσης και της δημιουργικής φαντασίας του Νετζά, που λειτουργούν ως ζωντανά κανάλια, ως ζωντανές πύλες για το ασφαλές πέρασμα της ανθρωπότητας σε ένα ανώτερο επίπεδο ύπαρξης.

Οι σκέψεις κάθε ανθρώπου εμψυχώνονται από τις δημιουργικές δυνάμεις του Νετζά και αποτυπώνονται στον Αιθέρα του Γεσούντ, μέσα στον οποίο ζούμε και υπάρχουμε· για τον λόγο αυτό, ο τρόπος σκέψης μας είναι μια λεπτή, αδιόρατη, αλλά δυναμική λειτουργία που μας επηρεάζει βαθιά. Τα πράγματα γύρω μας διαμορφώνονται ανάλογα με τον τρόπο που συνηθίζουμε να τα σκεφτόμαστε. Κάθε έργο του ανθρώπου εκδηλώνεται πρώτα ως σκέψη, σε ένα λεπτοφυές επίπεδο και μετά ακολουθεί η πράξη· για αυτό ο άνθρωπος είναι υπεύθυνος για την ποιότητα των σκέψεών του.

Όταν η ανθρωπότητα αλλάξει τον τρόπο σκέψης της τότε ο κόσμος μας θα αλλάξει σε μια στιγμή. Οφείλουμε, λοιπόν, να δημιουργούμε μορφές σκέψης υπό το Φως του Πνεύματος και της Ψυχής, μορφές σκέψης που διέπονται από τις αρετές του Χοντ, που είναι η Ειλικρίνεια και η Αλήθεια, διαφορετικά κάθε εικόνα και όραμα διαστρεβλώνεται και παραποιείται, φαινόμενο που συναντάμε ευρύτατα στο σύγχρονο κόσμο μας.

Η Σεφίρα Χοντ είναι δυνατό να οδηγήσει τον άνθρωπο στη φώτιση, μέσα από τις ανώτερες λειτουργίες του νου, στη συνειδητοποίηση των πνευματικών δυνάμεων που βρίσκονται πίσω από κάθε εκδήλωση και εξωτερική όψη και σε εκείνη την υψηλότερη πνευματική εμπειρία του Χοντ που ονομάζεται «Όραμα της Δόξας» ή «Όραμα της Λαμπρότητας».

Τότε η ανθρώπινη συνείδηση φωτίζεται και αναγνωρίζει την Φύση ως το «ένδυμα» μέσα από το οποίο εκδηλώνεται η Δόξα και το Μεγαλείο του Δημιουργού. Μαζί της όμως φωτίζονται και τα υπόλοιπα βασίλεια της Φύσης, για την εξέλιξη των οποίων η ανθρωπότητα είναι απόλυτα υπεύθυνη.

Οι επιρροές του Χοντ εκδηλώνονται στον κόσμο μας μέσα από το εγκόσμιο κέντρο του, τον πλανήτη Ερμή, που βρίσκεται πιο κοντά στον Ήλιο (Τίφαρετ) και δέχεται από αυτόν το περισσότερο φως. Ταυτόχρονα, το Χοντ σχετίζεται με τον θεό Ερμή και τις ιδιότητές του γιαυτό και έχουν εκεί την έδρα τους οι αγγελιαφόροι των θεών, ο ελληνικός Ερμής, ο αιγυπτιακός Θωθ, ο ρωμαϊκός Μερκούριους κ.α., που μεταφέρουν στους ανθρώπους τα μηνύματα και το φως των ανώτερων κόσμων.

Με τον ίδιο τρόπο το Χοντ είναι ένας κρίκος μεταξύ της ανθρωπότητας και όλων των εκπαιδευτών της στα ανώτερα πεδία, είτε αυτοί είναι Διδάσκαλοι είτε Κύριοι του Νου, τελειοποιημένες υπάρξεις μιας περασμένης εξέλιξης, όπως ο Ερμής, ο Βούδας και ο Ιησούς.

Επιπλέον, το Χοντ ως Σφαίρα του Ερμή συνδέεται με την επικοινωνία, τα γράμματα, τις επιστήμες και τη φιλοσοφία. Είναι η Σφαίρα της διανόησης και του φιλοσοφικού στοχασμού, τα οποία αποτελούν φωτεινές δραστηριότητες του νου, απομακρύνοντας το σκοτάδι της άγνοιας και της αδράνειας μέσα στις κοινωνίες μας. Με άλλα λόγια ο νους, έστω και αν δεν το αντιλαμβανόμαστε, διαθέτει τα απαραίτητα φτερά με τα οποία ανυψώνεται σε ιερούς τόπους και αντλεί Φως για την ανθρωπότητα και το περιβάλλον της, ανοίγοντας εξελικτικούς δρόμους.

Γίνεται, λοιπόν, φανερό ότι ο νους δεν έχει καμία σχέση με την στείρα λογική και τον ορθολογικό τρόπο σκέψης που συνήθως του αποδίδουμε. Αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο εσωτερικής ανάπτυξης, ένα μέσο εξέλιξης, ένα φωτεινό όχημα ανύψωσης και προς αυτή την κατεύθυνση οφείλουμε να τον καλλιεργούμε. Αυτή η ανύψωση επιτυγχάνεται μέσα από τον ισορροπημένο συνδυασμό μεταξύ δύναμης-μορφής, πράγμα που υποδηλώνεται και στο Κηρύκειο, το χαρακτηριστικό σύμβολο του Ερμή.

Τα Χοντ-Νετζά διαθέτουν το καθένα από μόνο του, τόσο μια υδάτινη-παθητική-θηλυκή, όσο και μια πύρινη φύση-ενεργητική-αρσενική. Το Νετζά είναι υδάτινο γιατί οι δυνάμεις του έχουν ρευστότητα και πύρινο λόγω δυναμικότητας. Το Χοντ είναι υδάτινο, σαν ήρεμη λίμνη, όταν ο νους παραμένει ήρεμος και σιωπηλός, ικανός να λαμβάνει ανώτερα πνευματικά μηνύματα αλλά και σαν φουρτουνιασμένη θάλασσα, όταν ο νους περιέρχεται σε σύγχυση και αναστάτωση· αλλά είναι και πύρινο γιατί περιέχει Φως και Αλήθεια.

Στο βασικό συμβολισμό του Χοντ συμπεριλαμβάνονται τα Ονόματα, οι Στίχοι, το Κάλυμμα και το Περίζωμα, τα οποία συναντάμε σε κάθε μαγικό-τελετουργικό έργο. Σε αυτή την κατηγορία συμβόλων μπορούμε να προσθέσουμε όλα τα εικονογραφικά συστήματα απόκρυφης διδασκαλίας, όπως τα εβραϊκά γράμματα, τα αστρολογικά και αλχημικά σύμβολα, καθώς και το Ταρό, το οποίο συχνά ονομάζεται Βιβλίο του Θωθ, ο αιγυπτιακός θεός που αντιστοιχεί στο Χοντ.

Σύμφωνα με την Φιλοσοφία της Καββάλα, το όνομα του Θεού στο Χοντ είναι Ελοΐμ Τζαμπαόθ, σημαίνει ο «Θεός των Στρατιών» και είναι παρόμοιο με το Γιεχοβά Τζαμπαόθ ή «Κύριος των Δυνάμεων» του Νετζά. Το όνομα αυτό υποδηλώνει το γεγονός ότι ο Θεός, η Θεία Ζωή Του, εκδηλώνεται στο Χοντ μέσα από μια «Στρατιά» μορφών γεμάτων ζωή, σε αντίθεση με το Νετζά, στο οποίο εκδηλώνεται μέσα από ρευστές άμορφες δυνάμεις.

Επιπλέον, στο Χοντ αποδίδεται ο ισχυρός Αρχάγγελος Μιχαήλ, ο μεγάλος Φύλακας και Διασκορπιστής των Δυνάμεων του Σκότους. Είναι εκείνος που εξαγνίζει τις μορφές σκέψης που δομούνται στο Χοντ, μεταφέροντάς τις σε ένα ανώτερο επίπεδο. Απεικονίζεται να ποδοπατάει ένα ερπετό και να το τρυπάει με το σπαθί του, ενώ συχνά κρατάει την ζυγαριά της ισορροπίας. Αυτός ο συμβολισμός μας διδάσκει πως η «φρόνηση», που υπάρχει στο Χοντ, «ελέγχει» την πρωταρχική ενστικτώδη δύναμη που είναι το ερπετό και την εμποδίζει να ξεπεράσει τα όριά της.

Τέλος, το Τάγμα των Αγγέλων του Χοντ είναι οι Μπενί Ελοχίμ (ή Μπενί Ελοΐμ), δηλαδή οι «Γιοι των Θεών», οι οποίοι συνεργάζονται με τους Ελοχίμ του Νετζά, στο μεγάλο έργο της Δημιουργίας του Σύμπαντος.

 

Γεσούντ

Μετά το Χοντ ακολουθεί το Γεσούντ, η ένατη Σεφίρα του Δέντρου της Ζωής, με την οποία ολοκληρώνεται το Αστρικό Τρίγωνο. Επάνω στο Δέντρο τοποθετείται στη βάση της Στήλης της Ισορροπίας ή αλλιώς Μεσαίας Στήλης, και αντιπροσωπεύει μια κατώτερη αντανάκλαση της Σεφίρα Μπίνα.

Η Σφαίρα αυτή διέπεται από απέραντη δεκτικότητα, που την κάνει ικανή να συσσωρεύει το ενεργειακό δυναμικό του Δέντρου της Ζωής, είναι όμως και ενεργητική καθώς προσφέρει αφθονία, γονιμότητα και αναγέννηση. Μέσα από αυτήν εκδηλώνεται η ζωτική δύναμη που συγκρατεί ολόκληρη την Δημιουργία στη συγκεκριμένη της μορφή, μια δύναμη διάχυτη παντού, που τροφοδοτεί τις μορφές παρέχοντάς τους συνοχή και διάρκεια.

Γεσούντ σημαίνει «Θεμέλιο» και αποτελεί το βασικό σκελετό, την βάση στήριξης και καλής λειτουργίας, επάνω στην οποία δομείται κάθε υλική μορφή του φυσικού μας κόσμου. Στο Γεσούντ αντιστοιχεί ο Αιθέρας, ένας Κοσμικός Ιστός, αόρατος από τη φυσική μας όραση, που συγκρατεί τα μόρια της πυκνής ύλης και αποτελεί το φορέα των δυνάμεων που της δίνουν ζωή. Πρόκειται για μια αραιή ουσία, που μοιάζει τόσο με τη νοητική όσο και με την υλική ουσία και ονομάζεται άλλοτε Αιθέρας των Σοφών και άλλοτε 'Aκασα ή Αστρικό Φως, ανάλογα με τη χρήση της. Είναι το ανεκδήλωτο πέμπτο στοιχείο, στο οποίο συνοψίζονται τα τέσσερα στοιχεία των αρχαίων. Τα τέσσερα στοιχεία αντιστοιχούν στο Μαλκούτ ενώ το πέμπτο αντιστοιχεί στο Γεσούντ.

Μέσω του Αιθέρα πραγματοποιούνται θαυμαστά και υπερφυσικά φαινόμενα, καθώς αποτελεί «εύπλαστο υλικό», το οποίο διαπλάθεται ανάλογα με τις νοητικές διεργασίες που συντελούνται στη Σεφίρα Χοντ. Λέγεται, μάλιστα, ότι σε αυτή τη λεπτότερη ουσία καταγράφονται όλες οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι πράξεις των ανθρώπων, μέσω των οποίων ρυθμίζεται η ροή των εσωτερικών δυνάμεων, που ωθούν κάθε εξελικτική διαδικασία.

Το Γεσούντ αποτελεί ένα «Θησαυροφυλάκιο» που εμπεριέχει σε αιθερική μορφή τις εικόνες όλων όσων υπάρχουν στο φυσικό μας κόσμο. Αυτό δικαιολογεί και τον τίτλο «Θησαυροφυλάκιο των Εικόνων» που του αποδίδεται. Ουσία, έχουμε να κάνουμε με μια αποθήκη εικόνων, που δεν τις περιέχει απλά, αλλά έχει και την ιδιότητα να τις διορθώνει και να τις αλλάζει. Είναι ο τόπος στον οποίο συντελείται μια διαδικασία εκκαθάρισης και συνειδητοποίησης του τι πραγματικά είναι αληθινό, ο τόπος που μπορεί να διακρίνει κανείς την αλήθεια μέσα από την πλάνη.

Το Γεσούντ είναι η Σεφίρα που δέχεται τις εκπορεύσεις που προέρχονται από τα υπόλοιπα Σεφιρόθ του Δέντρου της Ζωής και λειτουργεί ως φίλτρο για την ορθή κατανομή τους στο Μαλκούτ. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπορεύσεις εξαγνίζονται, επιδιορθώνονται και επαληθεύονται, ενόσω βρίσκονται ακόμα σε αιθερική μορφή, προτού σταθεροποιηθούν και αποτυπωθούν στο Μαλκούτ, τη Σφαίρα της πυκνής ύλης. Συνεπώς, στο Γεσούντ είναι δυνατόν να πραγματοποιούνται χειρισμοί που ρυθμίζουν και επηρεάζουν την πυκνή ύλη. Από αυτή την άποψη αποτελεί σημαντική Σεφίρα για οποιοδήποτε είδος μαγείας αποσκοπεί σε απτά αποτελέσματα επάνω στο υλικό πεδίο.

Από ψυχολογικής άποψης το Γεσούντ αντιπροσωπεύει το υποσυνείδητο, εκεί βρίσκονται κρυμμένες όλες οι εικόνες του «θαμμένου» μέρους της ύπαρξής μας. Στην ανοδική πορεία της Εξέλιξης, από το Μαλκούτ προς τα λεπτότερα αιθερικά επίπεδα του Γεσούντ, η συνείδησή μας αλλάζει. Τότε καλούμαστε να ελέγξουμε αυτές τις εικόνες, δηλαδή τα περιεχόμενά μας, που εμείς έχουμε δημιουργήσει· ελέγχουμε και συνειδητοποιούμε, ξεκαθαρίζουμε τι είναι αληθινό και τι όχι. Αυτή η κάθαρση του εαυτού μάς καθιστά ουσιαστικούς δέκτες των πνευματικών ενεργειών.

Η υψηλή πνευματική εμπειρία που βιώνουμε τότε στη Σεφίρα Γεσούντ είναι το «Όραμα του Μηχανισμού του Σύμπαντος», καθώς το Γεσούντ μπορεί να περιγραφτεί σαν η Σφαίρα ενός τέτοιου μηχανισμού, ο οποίος εξαγνίζει, επαληθεύει, διορθώνει και ρυθμίζει το σχεδιασμό και την ενότητα των «εικόνων» που εκπορεύονται από το Χοντ και καθορίζει τον τρόπο της απεικόνισής τους.

Γενικότερα, το Γεσούντ επηρεάζει τη ρυθμική φύση της εξέλιξης, καθώς μέσα από αυτό εκδηλώνεται στον κόσμο μας η Αρχή του Ρυθμού και της Κίνησης, που μας παραπέμπουν στις λειτουργίες της Σελήνης. Η Σελήνη αποτελεί άλλωστε το εγκόσμιο κέντρο της Σεφίρα Γεσούντ, μέσω του οποίου οι ενέργειες του Γεσούντ εκδηλώνονται στον κόσμο μας.

Η Σελήνη, λοιπόν, συνδέεται στενά με τη Γη, με τον ίδιο τρόπο που το αιθερικό πεδίο είναι στενά συνδεδεμένο με το γήινο φυσικό πεδίο. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις απόκρυφες παραδόσεις Σελήνη και Γη συνυπάρχουν σε ένα κοινό αιθερικό σώμα, παρόλο που αποτελούν δύο ξεχωριστά φυσικά σώματα.

Η δύναμη του αιθερικού πεδίου της Σελήνης βρίσκεται πάντα σε μια παλιρροϊκή κατάσταση και επιδρά σε όλα τα γήινα φαινόμενα, όπως την παλίρροια και την άμπωτη. Τα σεληνιακά ενεργειακά ρεύματα παίζουν σημαντικό ρόλο στις φυσιολογικές διαδικασίες της βλάστησης και ανάπτυξης των φυτών, στις δραστηριότητες της αναπαραγωγής, στα ζώα και τους ανθρώπους, καθώς και στις λειτουργίες που αφορούν τη θηλυκή ύπαρξη γενικότερα όπως την γυναικεία έμμηνο ρήση.

Σύμφωνα με την Καββαλιστική Φιλοσοφία, στο Γεσούντ αποδίδονται τα όργανα αναπαραγωγής, που οι βασικές λειτουργίες τους, σε ένα λεπτοφυές επίπεδο, είναι αιθερικές και μαγνητικές παρά φυσικές-υλικές. Επιπλέον, η αρχετυπική ιδέα της δύναμης, με την οποία η Σελήνη επιδρά επάνω στη Γη, εκπροσωπείται από το θεό Πάνα, ο οποίος εμπεριέχει αγνότητα και γονιμότητα, άσχετα με τις διαστρεβλωμένες όψεις που λαθεμένα του έχουν αποδοθεί. Αυτές οι δύο ιδιότητες χαρακτηρίζουν και την θεά 'Aρτεμη, την Σεληνιακή θεά που κυριαρχεί στη Σεφίρα Γεσούντ. Η 'Aρτεμις διατηρεί την αγνότητά της (όταν ο Ακταίωνας προσπάθησε να την δει γυμνή τότε τον σκότωσαν τα σκυλιά της), ταυτόχρονα όμως εμπεριέχει και γονιμότητα, εφόσον σε κάποιες τοποθεσίες, όπως στην Έφεσο, απεικονιζόταν πολύστηθη.

Πέρα από την 'Aρτεμη, στο Γεσούντ αποδίδονται και άλλες θεότητες, όπως η Σελήνη και η Εκάτη· η τελευταία θεωρείται θεά της μαγείας, της γοητείας, αλλά και των γεννήσεων. Στην Αίγυπτο, ο Θωθ και η Ίσιδα αποτελούν Σεληνιακές θεότητες που συνδέονται με τη Μαγεία και δείχνουν καθαρά τα σημάδια της Σελήνης σε μαγικά θέματα. Η Ίσιδα συνδέεται με την αρχετυπική ιδέα της αγνότητας, το Ηλιακό Φως που αντανακλάται στη Σελήνη, και φέρει ως σύμβολο το μισοφέγγαρο επάνω στο κεφάλι της. Αυτό το σύμβολο μεταμορφώνεται σε κέρατα αγελάδας στην αιγυπτιακή θεά Αθώρ όπου η αγελάδα θεωρείται παγκόσμιο σύμβολο της γονιμότητας-μητρότητας.

Το κέρας της αφθονίας και το άγιο δισκοπότηρο θεωρούνται σημαντικά σύμβολα στο Γεσούντ. Το πρώτο προσφέρει αφθονία και γονιμότητα, το δεύτερο εκφράζει δεκτικότητα και μοίρασμα σε μία θεία συμμετοχή. Σε αυτά μπορούμε να προσθέσουμε τα σανδάλια και τα αρώματα. Τα σανδάλια χαρακτηρίζουν την ελεύθερη κίνηση των ποδιών, τα χρησιμοποιούμε, εφόσον είναι εξαγνισμένα, ως μέσο που μας επιτρέπει να πατάμε στους ιερούς τόπους και στα θεμέλια των διαφόρων ψυχικών επιπέδων. Τα αρώματα αντιπροσωπεύουν την αιθερική όψη των πραγμάτων, έχουν την ιδιότητα να λειτουργούν με έναν μαγικό τρόπο και να καθαρίζουν τον νου μας από σκέψεις.

Η μαγική αρχετυπική εικόνα που αντιστοιχεί στη Σεφίρα Γεσούντ περιλαμβάνει ένα δυνατό όμορφο γυμνό άντρα, ο οποίος μας παραπέμπει σε θεότητα, η οποία κατέχει την δύναμη του Σύμπαντος. Θα μπορούσε να παραλληλισθεί με τον 'Aτλαντα, που κρατούσε όλο τον κόσμο στους ώμους του.

Το όνομα του Θεού στο Γεσούντ είναι Σαντάι Ελ Χάι, που σημαίνει «ο Πανίσχυρος Ζωντανός Θεός». Αρχάγγελος είναι ο Γαβριήλ, που συνδέεται με το στοιχείο του Νερού· χαρακτηρίζεται ως θεμέλιο, δίνει δύναμη, στέκεται σαν ένας στύλος φωτός, ζωοδότης και ακτινοβολεί τις δυνάμεις του Νερού και της Σελήνης, προσφέροντας πραγματική και ορθή κατανόηση της εσωτερικής ζωής.

Το Τάγμα των Αγγέλων είναι τα Χερουβίμ, που σημαίνει οι «Ισχυροί»· πρόκειται για τις δυνάμεις που διαμορφώνουν τον άνθρωπο και τον κόσμο και θεμελιώνουν την γνώση μέσα από το «Θησαυροφυλάκιο των Εικόνων»· το όνομα «Ισχυροί» είναι κατάλληλο αν σκεφτεί κανείς ότι το Γεσούντ συγκρατεί τα αιθερικά επίπεδα και τις εντάσεις πάνω στις οποίες βασίζεται η φυσική μορφή. 'Aλλωστε, στο Γεσούντ ενεργοποιείται εκείνος ο πανίσχυρος μηχανισμός μέσω του οποίου ο άνθρωπος ζει και πεθαίνει, γεννιέται και ενώνεται.

 

Βιβλιογραφία

    • Fortune Dion, Η Μυστική Καββάλα, Εκδόσεις Ιάμβλιχος, Αθήνα 1986.
    • Knight Gareth, Οι Σφαίρες του Δένδρου της Ζωής, Εκδόσεις Ιάμβλιχος, Αθήνα 2008
    • Knight Gareth, Οι Ατραποί της Σοφίας, Εκδόσεις Ιάμβλιχος, Αθήνα 2009.
    • Regardie Israel, Η Καββάλα και τα Σύμβολά της, Εκδόσεις Ιάμβλιχος, Αθήνα 2006.
    • Regardie Israel, Το Δένδρο της Ζωής, Εκδόσεις Ιάμβλιχος, Αθήνα 2007.

 

Ε.Ρ.,Α.Μ.